پس زمینه پارالاکس

فاقد گلوتن (گلوتن فری) چیست

مضرات نیترات
آیا نسبت به مضرات نیترات آگاهی دارید
آذر ۳, ۱۳۹۶
میوه ارگانیک
به چه میوه هایی ارگانیک می گویند
آذر ۶, ۱۳۹۶
 

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فرآورده نهایی می‌گردد. گلوتن به معنای چسب می‌باشد. درواقع وقتی آرد با آب مخلوط می‌شود، پروتئین‌های گلوتن شبکه‌ای چسبناک تشکیل می‌دهند که از نظر استحکام شبیه چسب است. گلوتن ترکیبی پروتئینی است که از غذاهای فرآوری شده از گندم و سایر غلات مرتبط به آن از جمله چاودار و جو بدست می‌آید. گندم اولین منبع گلوتن است.

گلوتن وظیفه حفظ بافت شبکه ای و قوام محصولاتی نظیر پاستا و نان را دارد و همچینین از نشاسته موجود در پاستا در هنگام پخت به طور کامل حفاظت می‌کند و از ترکیب آن با آب جلوگیری می نماید. همانگونه که می دانید نشاسته خوراک اصلی مغز و عضلات است و برای بهبود عملکرد این اندام لازم است.


گلوتن تنها پروتئین موجود در مواد غذایی است که غیر قابل هضم است.

گلوتن تنها پروتئین موجود در مواد غذایی است که غیر قابل هضم است. از این‌رو برخی افراد به آن حساسیت دارند. درواقع بسیاری با مصرف گلوتن مشکلی ندارند. اما این ماده می‌تواند برای افرادی که شرایط بدنی خاصی دارند، مشکل ایجاد کند.

این مشکلات عبارتند از: بیماری سلیاک (بدترین شکل عدم‌ تحمل گلوتن)، اوتیسم، حساسیت به گلوتن، آلرژی به گندم و بیماری‌های دیگر. این بیمارها می‌بایست از خوردن محصولات حاوی گلوتن اجتناب نمایند.

 

با وجود اینکه گلوتن به تنهایی ارزش غذایی کاملی ندارد، اما گاها برای جذب فیبر و برخی مواد معدنی نظیر آهن، کلسیم و ویتامین‌ها مورد نیاز است و افراد سعی می کنند با یک رژیم غذایی مناسب از محصولات حاوی گلوتن استفاده نمایند. درواقع برای بخش اعظمی از مردم، پرهیز از گلوتن غیرضروری است. اما برای افرادی که شرایط رژیمی خاصی دارند، حذف گلوتن امری حیاتی است و می‌تواند بسیار موثر واقع بشود. به عنوان مثال در بیماری سلیاک که یک اختلال خودایمنی محسوب می‌شود، بدن، گلوتن را به عنوان یک متجاوز خارجی ببیند. در نتیجه سیستم ایمنی به گلوتن و پوشش روده حمله می‌کند.


 

هرچند برخی محقیقین رژیم فاقد گلوتن را ضروری نمی‌دانند و فقط منوط به بیماری‌های خاص تجویز می‌کنند. ولی امروزه طیف وسیعی از محصولات فاقد گلوتن در بازار وجود دارد و به سرعت در حال فراگیر شدن است. شما باید اطمینان حاصل کنید که غذای سالم انتخاب می‌کنید. زیرا تنها برچسب فاقد گلوتن بر روی مواد غذایی به معنای سالم بودن آن غذا نیست بلکه غیر تراریخته و ارگانیک بودن آن هم بسیار مهم است.